1. yüz (Toplam 1 yüz)

Aptal ile Cahil

İletiGönderilme zamanı: Çrş Şub 05, 2020 14:19
gönderen zafer atun
Zamanın behrinde bir ülkede yaşayan iki arkadaş varmış. Çevreleri onları, birini aptal diğerini cahil olarak adlandırır ona göre muamele ederlermiş.
Bu iki arkadaşın ortak noktaları ülkenin padişahına olan sevgileri ve biat kültürleri imiş. Atadan kalma topraklarında kendi hallerinde memnun mesut yaşarlarken günün birinde padişah kendisine bir sadrazam atamış. Yeni sadrazam aşırı derecede uyanık, bencil, riyakâr ve bir o kadar da iş bitiriciymiş. Padişah da bu sadrazamın en çok iş bitiriciliğinden hoşlanırmış.

Aptal ile cahil, padişahlarına taptıkları için bu yeni sadrazamı da hemen benimsemişler ve padişahlarından sonra onu ikinci sıraya koymuşlar.
Aptalın atadan kalma çok geniş toprakları varmış. Bu topraklarda eker biçer kendine fazlasıyla yeter bir şekilde yaşar üstüne bir de diğer komşularına yardım edermiş. Yani anlayacağınız gönlü bol bir aptalmış. Komşular da çoğu zaman bu aptalın iyi niyetini suistimal eder arada yüzüne karşı tatlı tatlı da dalga geçerler, onun çok akıllı olduğundan, gün gelip Anka kuşunun tüyünü getirdiğinde kendilerinden biri olacağından dem vurur gevrek gevrek gülerlermiş. Aptal da bu söylenenlere inanır onlar benim iyi ve akıllı komşularım benim onlardan hiçbir farkım yok diye kendini avuturmuş.
Cahil ise aptala göre fakir meteliksiz ama uyanıkmış. Çeşitli işlerde çalışıp her seferinde yeni şeyler öğrenirmiş öğrendikçe de bu öğrendikleri hoşuna gider bunu hayatında kullanmaya çalışırmış.
Gün gelmiş sadrazam komşu ülke kralları ile dostluğunu iyice ilerletmiş krala da bu çok sıkı fıkılığın ülkelerine büyük yararı olacağını en güçlü en büyük ülkenin kendi ülkeleri olduğunu fakat ülkenin su kıyısına uzak olduğunu su kıyısına bir şekilde yakın olurlarsa daha müreffeh ve ferah bir ülke olacaklarını ve su kıyısında bir toprakları olursa buraya liman yapıp ticaret ilişkilerini daha da geliştireceklerini kralın ve halkın daha da zenginleşeceğini anlatıp kralın aklına girmiş. Ancak bu projede bir olumsuzluk varmış. Su kıyısına kadar olan o geniş topraklar tamamen aptalın mülkiyetinde ve hakimiyetinde imiş.
Ama aptal, aptal olduğu için ne toprağı doğru dürüst işlemeyi ne de toprağına sahip çıkmayı beceremezmiş. Uzun süreden beri komşular o toprakları kemirir kendi topraklarına katarlarmış, aptalın ekinleri de uzun süredir yağmalanmaktaymış en değerli yer bir su kıyısı tarafları kalmış. Sadrazam da buraya gözünü dikmiş.
Herkes aptalı yağlayıp ballayıp çaktırmadan soymaktaymışlar.
Sonunda sadrazam aptalı saraya davet ederek bir güzel ağırlamış kendisini önemli hissetmesini sağlamış sonuçta da aptal ile birlikte ticaret yaparak çok para kazanmak üzerine anlaşmışlar. Aptal ile sadrazamın yanına gelen uyanık cahil sadrazamın hemen dikkatini çekmiş. Cahilin uyanıklığı ve çaktırmadan aptalı denetlemesi için onu kendi himayesine almaya karar vermiş. Aptalı kandırarak cahili kendi himayesine alarak aptalın her hareketinden her yaptığından haberdar olmaya başlamış.
Aptal ise çok para kazanacağı zannıyla su kıyısındaki topraklarından padişahın sarayına kadar bir kanalet açmak için varını yoğunu ortaya koymuş. Bu işe sıvanmış ama iş hiç de düşündüğü gibi olmamış elinde avucunda ne varsa tüketmiş bir de üstüne fazlasıyla borçlanmış. Kanalet ise bir türlü bitmemiş.
Bitmemesi bir yana kendi akrabalarının yaşadığı yerler de su altında kalıp yaşanmaz hale gelmiş tatlı su kuyuları yerini deniz suyunun tuzlu sularına bırakmış, verimli tarım arazileri üzerinde ekim yapılamaz hale gelmiş. İklim bile değişmiş. Tüm bu olumsuzluklara karşın bir de o taraflarda oturan akrabalar eş dost bulundukları yeri terk edip başka yerlere göçmeye başlamışlar.
Aptal bu işte bir aptallık olduğunu anlamış ama iş işten çoktan geçmiş artık ne parası ne toprağı nede güvenebileceği dostları kalmış.

İşte aptal ile cahilin farkı da burada ortaya çıkıyor. Aptal her zaman aptaldır ve aptal kalmaya devam edecektir. Ama cahil hep cahil kalmayabilir. Cahil eğitilebilir daha yararlı ve daha bilgili olması sağlanabilir. İşte aradaki temel fark budur.
Aptal mıyız yoksa cahil mi?

Zafer ATUN
05/02/2020
zaferatun.wordpress.com