OSMANLIDA ‘DEVLET’
Adalet Mülkün Temelidir
İbni Haldun’dan Niyazi Berkes’e, B.Barret-Kieegel’den Ragıp Ege’ye değin de ‘Adalet Mülkün Temelidir’ ama buradaki ‘Adalet’, ‘Devlet’in değil Latincesiyle ‘Dominium’un temeldir.
Yani “Bir hükümdarın insanları insan olarak değil ama kendine ait bir ‘şey’ olarak gördükleri durum”.
Şeyh Edebali, Osman’a ne diyordu; “Geçimsizlikler, çatışmalar, uyumsuzluklar, anlaşmazlıklar bize; adalet sana..”
O nedenle, Osman’dan II.Abdulhamit’e değin ülke (coğrafya) ve üzerindeki halk (demografya) “memalik-i mahsure-i şahane” olarak adlandırılmıştır.
Belli bir ‘parantez’den sonra III.Abdulhamit döneminde “millet-i ...