EPİSTEMOLOJİK KOPUŞ (4)
Yves Vargas, Rousseau’nun “Eşitsizliğin Kökeni Üzerine” başlıklı makalesinde, “ (Doğal haliyle) orman Epikür’cü anlamda boştur. Öyle bir ‘boş’luk ki, insanlar orada gözgöze gelirler (se croisent) ama karşılaşmış (se rencontrent) olmazlar” tümcesini alıyor (*).
Althusser’in Rousseau’yu ‘okuma’sını da, benzer alıntılarla sürdürüyor.
İşte Althusser’in doğadaki bu ‘boş’luğu, felsefeye ve daha doğrusu ‘tarih felsefesi’ne uygulamasından, tarihte ‘kesiklilik’ (discontinu), ‘belirlenmezlik’ (indéterminé) ve ‘öngörülemezlik’ (imprévisible) sonucu ya da sonuçlarını çıkarmasına yol açıyor.
Böyle olunca, ne ‘evrensel tarih’te, ...